Scoor je rijbewijs bij FOKKE

boek nu je gratis proefles



Rotondes een zegen of een plaag?

Je komt ze overal tegen tijdens de rijlessen in Sneek. Verkeersrotondes, minirotonde, turborotonde, ovonde en de knierotonde. Rotondes zijn veiliger dan andere vormen van kruispunten.

Tijdens de rijlessen bij rijschool FOKKE in Sneek, kom je regelmatig de minirotondes tegen. Bij het naderen van de rotonde hoef je eigenlijk alleen maar naar links te kijken of er ook verkeer op de rotonde is welke je voorrang moet verlenen. De snelheid bij het naderen van een rotonde zal in het algemeen laag zijn. Een rotonde lijkt simpel, maar er bestaan dus verschillende varianten van de rotonde. Een vorm die steeds meer voor komt is de turborotonde. Deze heeft voorsorteerstroken die je op de juiste baan begeleiden, bij het oprijden van de rotonde.

De turborotonde is een Nederlandse vinding, de eerste turborotonde ter wereld ligt sinds 2000 in Zuid-Holland en werd ontworpen door Bertus Fortuijn. In Nederland liggen er momenteel 370 turborotondes. Wereldwijd zijn er iets meer dan 600, in Nederland is de turborotonde dus het meest populair.

Voordelen van de turborotonde:

  • maximale verkeerscapaciteit is groter
  • de vorm van de turborotonde leidt tot een meer veilige verkeerssituatie
  • op een turborotonde hoef je slechts te kruisen met een deel van het overige verkeer dat zich op de rotonde bevindt
  • minder last van bestuurders die verzuimen richting aan te geven bij het verlaten van de rotonde 

Ook zijn er nadelen van de turborotonde


  • buiten de bebouwde kom vormen turborotondes een onhandige combinatie met kruisende voetgangers of fietsers
  • een turborotonde neemt meestal meer ruimte in beslag dan een conventioneel kruispunt
  • vrachtwagen chauffeurs zijn geen fan van de rotondes in het algemeen

 

Maar veiligheid gaat voor alles en daarom zal het aantal rotondes in en rondom Sneek nog wel verder groeien.




E-mailen
Bellen
Map
Info