Scoor je rijbewijs bij FOKKE

boek nu je gratis proefles



Wat doe je bij een lekke band?

Het komt natuurlijk nooit op het juiste moment, en je leert het waarschijnlijk ook niet tijdens je rijopleiding bij je eigen rijschool in Sneek, wat te doen bij een lekke band?

Voordat je iets gaat doen, trek je gele ( veiligheids ) hesje aan en plaats de gevaren driehoek ongeveer 30 meter achter je eigen voertuig in de richting van het aankomende verkeer! Het is natuurlijk belangrijk dat je veilig naast je auto staat als je bezig bent het wiel te wisselen. In de meeste auto's kun je wel een gereedschapssetje vinden en een reserve wiel. Dit zal een volwaardig wiel zijn of een zogenaamde thuiskomer. Let er op bij een thuiskomer dat je dan maximaal met 80 km/uur je weg kan vervolgen naar huis of een veilige plek.

Ook heb je een krik nodig die je op de juiste plek onder de auto zet. In de dorpel wordt aangegeven waar je de krik moet plaatsen, om beschadiging aan de andere delen van de auto te voorkomen. Plaats de krik onder de auto, maar draai de krik nog niet omhoog. Eerst draai je de wielmoeren los met de sleutel uit je gereedschapsset. Je draait de wielmoeren gemakkelijker los als het wiel nog op het asfalt staat. Als de moeren met de wielsleutel zijn losgedraaid, kun je de auto opkrikken tot het wiel los van de grond komt. Nu kun je de wielmoeren gemakkelijk helemaal losdraaien en kan je het wiel omwisselen.

Daarna ga je in omgekeerde volgorde te werk: met de hand de wielmoeren aandraaien, de auto laten zakken met het wiel op het asfalt. En dan de moeren zo strak als je kan aandraaien met de wielsleutel. Let erop dat je de wielmoeren kruislings strakker aandraait, zodat het wiel gelijkmatig aan de as wordt geklemd.

Nog een paar aandachtspunten:

  • Als je de auto opkrikt, leg dan het reservewiel half onder de auto. Mocht de auto van de krik vallen, dan blijft er ruimte over om de krik opnieuw te plaatsen.
  • Zijn je velgen tegen diefstal beveiligd met slotbouten? Zorg dat je weet waar de bijpassende sleutel is.
  • Als je de bandenspanning regelmatig controleert, vergeet je reservewiel dan niet. Het is erg vervelend als je reservewiel ook leeg blijkt te staan.





E-mailen
Bellen
Map
Info